Ha a para nem szimpatikus, segít a paraszimpatikus

Szimpatikus és paraszimpatikus idegrendszer | AZ1.HU
Vucsics Mónika

Vucsics Mónika

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
Vucsics Mónika

Vucsics Mónika

Most biztosan páran felhúzták a szemöldöküket, és próbálják értelmezni a címet, de máris kifejtem.

A vegetatív idegrendszer működéséről lesz szó, amelynek kétféle üzemmódja létezik: szimpatikus és paraszimpatikus. A vegetatív, azaz autonóm idegrendszer olyan belső szabályozási feladatokat lát el, amelyek akaratunktól függetlenek, mint például a szívizom összehúzódása vagy a belek mozgása. 

A kétféle működés normál esetben egymást kiegészítve funkcionál, azonban bizonyos körülmények hatására kibillenhet az egyensúlyi állapot, és az idegrendszer eltolódhat az egyik fajta működésbe.

A szimpatikus idegrendszeri válasz az ún. „üss vagy fuss” üzemmód, amelyben testünk felkészül az észlelt (valós vagy valósnak hitt) veszélyhelyzetre, megterhelésre. Ilyenkor szívverésünk és légzésünk felgyorsul, izzadni kezdünk, emelkedik a vérnyomásunk. A gyomor- és bélrendszer vérellátása csökken, hogy több jusson az agynak, a szívnek és a vázizomzatnak.

Ez az idegrendszeri válasz igen hasznos egy váratlan utcai támadás, vagy akár egy sportverseny esetén, hiszen felkészít minket a gyors reakcióra és a hirtelen terhelésre. Tartós stressz hatására azonban a vegetatív idegrendszer megszokja, hogy állandó készültségben kell lennie, így hosszú távon berendezkedik a védekezésre. A fentiek tükrében talán nem meglepő, hogy egy ilyen, tartósan fennálló ideges állapot maradandó egészségkárosodáshoz vezethet. 

Hazánkban köztudottan népbetegségnek számít például a magas vérnyomás, a szív-és érrendszeri megbetegedések, a különféle függőségek (alkohol, cigaretta, drogok) és a szorongásos, illetve depresszív állapotok, amelyek mind összefüggésbe hozhatók a szimpatikus-paraszimpatikus idegrendszeri egyensúly felborulásával.

Paraszimpatikus: segít az egyensúlyban, öngyógyításban

A paraszimpatikus működés a fentiekkel ellentétes: a szervezet mindennapos fenntartásáért, regeneráló folyamataiért felelős, visszaállítja a nyugalmi állapotot a szimpatikus hatást követően. Egy kellemes masszázs során, meditáció vagy akár egy szeretetteljes ölelés hatására ebbe az irányba tolódik el az idegrendszer. 

A légzés ilyenkor lelassul, felületessé válik, a bőr nedves, puha és kipirult, a szívritmus lassú és egyenletes lesz. Ilyenkor több vér jut a zsigerekhez, belekhez, így javul az emésztés és gyorsul a kiválasztás folyamata. A szervezet a paraszimpatikus hatásra képes beindítani öngyógyító folyamatait, felfrissül és megújul, lassul az öregedés folyamata. Természetesen az sem egészséges, ha az idegrendszer tartósan ebbe az állapotba tolódik el, hiszen ez éppúgy okozhat betegségeket, mint pl. irritábilisbél-szindróma vagy vastagbélgyulladás.

Ideális esetben a kétféle működés kiegyenlítetten van jelen. A világ mai berendezkedésében azonban igen könnyen átbillenhetünk a szimpatikus oldalra, ha nem figyelünk oda tudatosan a lelassításra, töltődésre. A médiából áradó agresszió, politika, a munkahelyi stressz, az önazonos élet hiánya mind kedvezőtlen hatással van szervezetünkre, így érdemes odafigyelni, hogy megtaláljuk az egészséges egyensúlyt a teljesítmény-aktivitás és az ellazulás-feltöltődés között.

Néhány egyszerű módszerrel könnyen áthangolódhatunk. A legkézenfekvőbb és mindenki által bármikor elérhető technika: a légzésfigyelés. A légzés (még) ingyenes, mindig kéznél van, és bármilyen életkorban végezhető gyakorlat. Próbáld ki: ülj le pár percre, hunyd le a szemed, és csak kezdd el figyelni a légzésed. Ne erőltesd, csak figyeld meg a levegő útját, ahogy az orron belép, majd a garaton, tüdőn át a hasba érkezik. Akár számolhatod is: három számolásig be, majd három számolásig ki. Néhány perc, és biztosan megnyugszol. 

Lehet a módszer a jóga, meditáció, egy forró fürdő, egy séta a parkban a kutyánkkal, a lényeg, hogy találjuk meg azt a relaxációs formát, ami segít lelassulni, áthangolódni, megnyugodni, hiszen így őrizhetjük meg hosszú távon egészségünket, fiatalságunkat. 

Ha a para nem szimpatikus, segít a paraszimpatikus!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: email
Email

AZ1 figyelő

Nem szeretnél lemaradni arról, hogy szerintünk milyen fontos dolgok történtek a világban? Iratkozz fel, és heti egy alkalommal postázzuk az e-mail címedre az ingyenes AZ1 Figyelőt. 

Legújabb hírek

ez is érdekelhet