Gyógyítsd meg az életed Yin jógával!

Yin jóga | AZ1.HU
Vucsics Mónika

Vucsics Mónika

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
Vucsics Mónika

Vucsics Mónika

Közel egy éve rendszeresen jógázom, és azóta lelkesen ajánlgatom ezt a mozgásformát ismerőseimnek is, mert meg vagyok róla győződve, hogy a jóga szinte mindenre orvosság. Azóta több oktató sokféle óráját kipróbáltam, de amit a Yin jógában megtaláltam, az valami egészen más.

Talán itthon még kevéssé ismert, ám nyugaton egyre népszerűbb ez az irányzat, ami a modern társadalom harcos, teljesítménykényszeres Yang energiájával szemben egy nyugodt, befogadó, elengedő és passzív mozgásforma. A Yin jóga abban különbözik a többi jógafajtáktól, hogy itt talajon végzett lassú, 3-5 percig kitartott pózokkal dolgozunk, amelyek teret engednek a teljes ellazulásnak, és ezzel tudatunk kiterjesztésének is. 

A Yin hatása a testre

A Yin jógát erősen áthatja a hagyományos kínai orvoslás filozófiája, mely szerint a testet energiavonalak, azaz meridiánok hálózzák be. Ezeken keresztül áramlik testünkben a csi. Minden meridián kapcsolódik egy adott szervhez, így a szervek egészsége nagy mértékben függ a meridiánok energiaáramlásától. Ha például a vese meridián blokkolt, félelmet, szorongást tapasztalunk; ha a máj meridián áramlása elégtelen, akkor dühöt, haragot érezhetünk.

A Yin jóga gyengéd, talajon végzett ászanái ezekre a meridiánokra hatnak, melyek a lassú, hosszan kitartott nyomás, nyújtás hatására megnyílnak, energetizálódnak, így gyógyítva a hozzájuk kapcsolt szerveket.

Tudományosan kimutatták, hogy a gyakorlás az idegrendszer paraszimpatikus működését aktiválja, amely a pihenésért, ellazulásért és az emésztésért felelős. Ebben az áthangolt, meditatív állapotban lehetőségünk van a test mélyebb rétegeiben húzódó fasciák ellazítására. Ez a pókháló- szerű, rugalmas kötőszövet körülveszi izmainkat, a csontokat, belső szerveket, idegeket, és összefüggő rendszert alkotva segíti az akadálytalan, fájdalommentes mozgást.  A mozgás-szegény életmód, a helytelen testtartás, az egyoldalú mozgások miatt azonban veszít rugalmasságából, amely aztán később fájdalomhoz és a mozgástartomány korlátozottságához vezethet. 

A fasciákban mind a fizikai, mind a mentális feszültség eltárolódik, ezért nyújtásuk, lazításuk nagyban hozzájárul jóllétünkhöz. Mivel ezek a szövetek az izomszöveteknél kevésbé rugalmasak, ellazulásukhoz legalább 2 percnyi kitartó nyújtás szükséges, a Yin jóga pózai ezért ideálisak a testi-lelki görcsök elengedésére. A rendszeres gyakorlás hatására csökken a testben a stresszválaszra termelt kortizol hormon szintje is, így a Yin jóga hatásos gyógyír lehet alvászavarok, depresszió, szorongás esetén. Izmainkban, ízületeinkben javul a vérellátás, visszanyerjük rugalmasságunkat, így általános közérzetünkben is hamar javulást tapasztalhatunk. 

A Yin hatása az elmére

Modern életünkben a nap 24 órájában bombáznak minket információval, az elme egész nap le van terhelve gondolatokkal, teendőkkel. A közösségi oldalak, a reklámok, a multik törtető világából mind megfelelési kényszert keltenek bennünk, állandó készenlétre rendezkedünk be, és elfelejtünk lazítani, kikapcsolni. 

A dinamikus jógafajtákkal szemben egy Yin jóga gyakorlás azért egészen más, mert itt valóban van időd elcsendesedni és minőségi időt tölteni magaddal. Itt nem a teljesítményen, vagy a tökéletesen kitartott pózokon, sokkal inkább az önelfogadáson, az önmagunkkal való együttérzésen, a jelenléten van a hangsúly. Itt nem kell senkinek és semminek megfelelnünk, minden póz úgy tökéletes, ahogy az most nekünk éppen jól esik. Az ászanák megtanítanak arra, hogy mint az életben, itt is találjuk meg az egészséges határokat, csak egy egészséges fájdalomküszöbig menjünk el, és ne erőltessünk magunkra semmit, ha valójában még nem tartunk ott. 

A külvilág helyett itt befelé fordulunk, és meghallhatjuk végre lelkünk elnyomott hangját. A gyakorlás meditációvá válik, amelyben megfigyelhetjük elménk működését, berögzült szokásainkat, és végre elengedhetjük azokat. A hosszú kitartásokban létrejött „üresjáratokban” felszínre törhetnek rég elnyomott érzelmek, félelmek, gondolatok, melyekre eddig sosem figyeltünk oda az örökös rohanásban. Ahogy a test lazul, úgy válik elménk is egyre nyitottabbá, rugalmasabbá. 

A Yin jóga olyan, akár egy ima. A gyakorlás csodálatos egység-élménybe ringat, ahol minden nyugodt, és minden tökéletes úgy, ahogy van. Rájövünk, hogy nem vagyunk, sosem voltunk és sosem leszünk egyedül, hogy minden mindennel összeköttetésben van, és ez a mindent átható szeretet-érzés gyógyítja a testünk, és meggyógyítja az életünket. 

 

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: email
Email

AZ1 figyelő

Nem szeretnél lemaradni arról, hogy szerintünk milyen fontos dolgok történtek a világban? Iratkozz fel, és heti egy alkalommal postázzuk az e-mail címedre az ingyenes AZ1 Figyelőt. 

Legújabb hírek

ez is érdekelhet