Egyáltalán mire jó a meditáció?

Mire jó a meditáció? | AZ1.HU
Siewert András

Siewert András

Olvasási idő: 5 perc
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
Siewert András

Siewert András

A meditációhoz kapcsolódó online kiadványokkal, útmutatókkal, youtube videókkal lassan Dunát lehet rekeszteni. Ezernyi, különböző elnevezések alatt futó technika, mindenki a sajátjára esküszik. Egyszerű érdeklődőként alig lehet kiigazodni, hogyan is vágjunk bele, mivel kezdjünk. Közel 40 éve gyakorlom a meditációt, (ön)hipnózist, és foglalkozom minden olyan témával, ami a módosult tudatállapotokkal kapcsolatos, mind az elméleti, mind a gyakorlati oldalával. A Meditációs 1×1 oldalon szeretném összefoglalni a legfontosabb tapasztalatokat és tudnivalókat.

Az elme | AZ1.HU

Kezdjük egy kis elméleti háttérrel, mielőtt elmerülünk a gyakorlatban. Az emberi észlelés (ami nem azonos az érzékeléssel) központja az elme, vagy hívhatjuk tudatnak. Az elmébe két csatornán át érkeznek az információk, ahol feldolgozzuk, kombináljuk és tároljuk őket. Ezeket a csatornákat elképzelhetjük úgy, mint a mellékelt ábrán: két egymással szembeni tölcsér csatlakozik be az elménkbe. Az egyiken a külső vagy külvilági ingerek (látás, hallás, tapintás stb.) információi érkeznek, a másikon a belső, mélyebb tudati rétegek információ. A két csatornán érkező információk az elmében lépnek kölcsönhatásba, ennek eredményét azonosítjuk magunkban gondolatként és érzelemként.

Folyamatosan hat ránk mindkét csatorna információs áradata, csak az arányok változnak. Ébrenléti állapotban a külső ingerek dominálnak, de ilyenkor is hatnak ránk mélytudati információk, írok erre egy példát. Meglátunk egy pókot. A vizuális információ az elmébe érkezik, ott létrejön egy visszacsatolás; az elmében korábbi tapasztalatok alapján már rögzült egy kép arról, mit nevezünk póknak, ez teszi lehetővé, hogy egyáltalán képesek legyünk azonosítani az érzékelt fizikai formát. Tehát összekötődött bennünk egy meghatározott vizuális információ egy fogalommal, ez teszi lehetővé, hogy azt gondoljuk: ő egy pók.

Hogy hogyan reagálunk a látványra, már egy más történet, itt kapnak szerepet a mélyebb tudati rétegek. Lehet, hogy félni, vagy akár undorodni fogunk a póktól. Meg tudjuk azt mondani, hogy miért? Nagy valószínűséggel nem lesz rá racionális magyarázatunk, a reakciónkat inkább ösztönösnek éljük meg. Hogy mi lesz a pók sorsa (csak megfigyeljük, de békén hagyjuk, odébb visszük vagy ne adj isten agyonütjük), nagyban függ attól, egyrészt milyen tudatos emlékeket tárol az elménk a pókkal kapcsolatban, másrészt milyen tudattalan hatások érnek bennünket mélyebb tudati rétegekből.

Lehet például egy olyan tudattalan emlékünk, hogy valamikor kisbabakorunkban, amikor feküdtünk kint a babakocsiban a friss levegőn, egyszer csak átmászott az arcunkon egy pók. Mivel még nem volt meg hozzá a szükséges mozgáskoordinációnk, védekezni sem tudtunk az élménnyel szemben, tehát kvázi ki voltunk szolgáltatva a póknak. Ez a tehetetlenség érzés olyan mélyen gyökeret verhet bennünk, hogy ugyan nem fogunk rá tudatosan emlékezni, amikor meglátunk évekkel később egy pókot, de az elménk mégis visszacsatol erre az élményre. Ennek az eseménynek ez információi mélyebb tudati rétegekből kerülnek az elmébe abban a pillanatban, amikor a külső csatornán érkező információk alapján azonosítjuk egy pók látványát.

Ha többet szeretnél tudni az elme működéséről, Az elme forradalma című ingyenes kiadványban olvashatsz további részleteket.

Mi történik a meditációban?

Amint behúnyjuk a szemünket, elkezd megváltozni az elmébe érkező külső és belső ingerek aránya, természetesen utóbbi javára. Minél relaxáltabb állapotba kerülünk, annál dominánsabbá válnak a belső ingerek. A meditáció eredeti funkciója pont ez: a fizikai (külső) észlelés információinak minél teljesebb kiiktatása, hogy tudatosabbá váljunk a belső információ-áramlásra. Lehet, hogy ezt most nem egészen érted, mert olyasmit olvastál-hallottál, hogy a meditáció során a gondolatokat is ki kell kapcsolni, amennyire csak tudjuk. Ez részben igaz, szeretném megvilágítani ennek a széles körben elterjedt nézetnek a hátterét. A meditációhoz kapcsolódó legtöbb tapasztalatot a buddhizmusban találjuk meg, szinte valamennyi irányzatának évezredes alapja.

A buddhizmusban a meditáció lényege, hogy a segítségével megtanuljuk a figyelem irányítását, a fókusz áthelyezését a fizikai észlelésről a belső észlelés világára, mivel így kaphatunk teljesebb képet a létezésről. A tudat mélyebb rétegei valahogy úgy kapcsolódnak az elméhez, mint egy lift, ami a föld alá visz. Minél mélyebbre akarunk jutni, annál több szintet kell mennünk lefelé. Ha azonban már mindjárt a meditáció (vagy bármilyen más hasonló technika) elején leragadunk azoknál a gondolatoknál, amik épp akkor megjelennek az elmében, nem tudunk mélyebbre menni, megragadunk az első szinteken. A gondolatok “kikapcsolása” tehát azt a célt szolgálja, hogy legyen lehetőségünk minél mélyebbre utazni a mélytudati liftünkben, ne ragadjunk le a felsőbb tartományokban.

Az alábbiakban összeállítottam egy leegyszerűsített listát arról, mi is történik, miközben a lifttel “lefelé” haladunk a belső világunkban:

-1: behúnyom a szemem (a külső ingerek tudatos kizárásának első állomása);
-2: nyugodtan, mélyen, egyenletesen lélegzem (a tudatos légzés a legtöbb keleti technikában alapvető fontoságú elem, a légzés intenzitásának változtatásával és ehhez kapcsolódó belső képekkel, szuggesztiókkal érnek el különböző transzállapotokat);
-3: izomzat ellazítása (relaxáció), hipnózisban hangok kizárása is, “csak az én hangomat figyeled” jellegű szuggesztiókkal;
-4: a gondolatok elcsendesítése (a fizikai ingerek mennyiségének csökkenésével felpörög a gondolkodás, hiszen az elmét jóval kevesebb külső információ köti le, így elkezd befelé fókuszálni);
-5: figyelem terelése belső élmények felé (az addig csapongó elme figyelme új, belső fókuszt kap);
-6: intuitív képzelet aktiválása és használata különböző célok elérése érdekében;
-7: korregresszió: tudattalan gyerekkori (pl. általános iskolás) emlékek felidézése (színes-szagos képek, érzelmek jelenléte);
-8: korregresszió: tudattalan iskolás kor előtti emlékek (pl. óvoda, kisgyermekkor);
-9: korregresszió: beszédkészség kialakulása előtti emlékek (1-2 éves);
-10: magzati emlékek / kollektív emlékek;
-11 – … : itt kezdődnek az igazi izgalmak 🙂

Egy egyszerű relaxációban, stresszmentesítő vagy fókuszálást segítő meditációban, autogén tréningben a mínusz 3-6. szintig megyünk. Teljesen mindegy, hogy ehhez milyen technikát használunk, minden út ugyanoda a vezet. Ugyanazok a fiziológiai folyamatok játszódnak le közben az agyban is. A hipnózis során is ugyanaz játszódik le testi szinten és az elmében is, mint bármelyik meditációs technikában, csak célzottabban használjuk a transzállapotot.

Lehetnek káros mellékhatásai?

Az elme mélységeiben történő elmerülés során találkozhatunk meglepő, váratlan dolgokkal. Például felszínre jönnek olyan régi elfeledett-elfojtott emlékek, amikre tudatosan nem emlékeztünk, és az ezekhez kapcsolódó érzelmek akár fel is zaklathatnak bennünket. Ha úgy érezzük, hogy még bizonytalanul mozgunk a belső világunkban, próbálkozhatunk a páros vagy csoportos meditációval is, vagy megkérünk valakit arra, üljön mellettünk, amíg mi a gyakorlatunkat csináljuk. Egyszerű relaxációs vagy stresszmentesítő technikáknál nagyon kicsi a valószínűsége, hogy felzaklató élményünk legyen, de ha mélyebb transzállapotokkal ismerkedünk, vagy korregresszióra használunk valamilyen technikát, ez előfordulhat.

A buddhizmusban gyökerező tanítások és tapasztalatok azt mutatják, hogy az elmének van egy “önvédelmi mechanizmusa”, visszaránt bennünket a jelenbe, ha a kalandozásaink közben olyan dolgok tudatosodnak bennünk, amik túl sokkolóak lehetnek az adott állapotunkban. Ezek minden esetben érzelmi hatások; nincs olyan tapasztalat, hogy valaha is bármilyen negatív mentális vagy idegrendszeri következménye lett volna a meditálásnak, autogén tréningnek, hipnózisnak stb., pont ellenkezőleg. Az elme számára természetes, hogy belső észlelésekre és folyamatokra fókuszál, hiszen pont ez történik akkor is, amikor álmodunk. Legrosszabb esetben tehát olyan jellegű élményünk lehet egy természetes transzállapotban, mint amikor éjszaka felébredünk egy rémálmunkra, ami érzelmileg felzaklat. Itt hangsúlyoznám a *természetes* szót, ugyanis ez nem érvényes a mesterséges szerekkel, halucinogénekkel előidézett transszerű állapotokra, ennek káros mellékhatásairól egy későbbi bejegyzésben részletesebben is írok majd.

Melyik a legjobb meditációs technika?

A meditatív ill. módosult tudatállapot eléréséhez ma már legalább annyi különböző elnevezés alatt futó technikát, módszert ajánlanak, mint ahány autómárkával találkozhatunk az utakon. Ahogy az autók között is van fapados és luxus kategória, lassú és gyorsabb, mindenféle formájú és színű, úgy azon technikák között is lehetnek kisebb-nagyobb eltérések, amikkel az elme mélyebb rétegeit próbáljuk elérni a figyelmünkkel. Azonban minden különbözőség ellenére az autók általában négykerekűek, mindegyikben van kormány, gáz és fék, funkciójában pedig arra használjuk őket, hogy eljussunk velük A-ból B-be. Ehhez hasonlóan minden olyan technika, amiről ebben a témakörben beszélhetünk, azt a célt szolgálja, hogy a figyelmünk fókuszát belső észlelésekre fordítsuk, illetve valamilyen formában felhasználjuk azokat az információkat, tapasztalatokat, amikhez így férünk hozzá.

A buddhista technikák között találjuk a meditációk Ferrarijait, a nyugati világban terjedő módszerek – alkalmazkodva az elkényelmesedett életmódunkhoz – általában lájtosabbak, lassabb tempójú haladást tesznek lehetővé. A mélytudati folyamatokhoz kapcsolódó elméleti tudás és gyakorlati tapasztalat fellegvárai ma is a tibeti buddhista kolostorok.

Hogy végül melyik technikát használjuk, az attól függ, mit szeretnénk elérni. Relaxálni, stresszmentesíteni szeretnénk magunkat, megtanulni jobban fókuszálni, régi élményeket próbálunk felszínre hozni, elmerülnénk a kollektív tudat világában, vagy csak egyszerűen ismerkednénk a meditációval, a transzállapotokkal?

Segítségre van szükséged abban, hogyan kezdj neki a meditálásnak? Már gyakorló meditáló vagy, de elakadtál, nem érzed a fejlődést? Szeretnél megismerkedni mélyebb transz állapotokkal? Online vagy személyes beszélgetésekben is szívesen segítek neked. Felveheted velem a kapcsolatot az oldalon található elérhetőségeken, vagy a facebook profilomon keresztül üzenetet írva.

Hasznosnak találtad, amit olvastál? Köszönjük, ha megosztod az ismerőseiddel, barátaiddal.

Biztosan feltűnt, hogy az oldalunkon nincsenek reklámok. Szeretnénk tisztán átadni azokat az üzeneteket, amiket fontosnak tartunk. Ugyanebből kifolyólag valamennyi rendezvényünk is ingyenes. Az egyesületünk részére nyújtott támogatások, adományok teszik lehetővé, hogy ez a jövőben is így maradjon.

Köszönjük, ha te is TÁMOGATSZ bennünket.

AZ1 hírlevél

Nem szeretnél lemaradni az oldalunkon megjelenő legújabb írásokról, a tervezett rendezvényeinkről? Iratkozz fel a hírlevelünkre, és időszakosan (max. 2 hetente egy alkalommal) kapsz tőlünk egy összefoglalót.

A hírlevelet bármikor lemondhatod az e-mailek alján található linkre kattintva.

Férfi blog

Tudatossá válni a gyermekekre | AZ1.HU
A tudatos férfi

Tudatossá válni a gyermekekre

Tanuljunk meg tudatosak lenni arra, hogy amit teszünk, hogyan hathat a gyerekekre. Mi az a karma, amit tudatlanságunkban ráterhelünk a jövőre.

Tovább
A spirituális férfi | AZ1.HU
A tudatos férfi

A spirituális férfi

Mit jelent a mai racionális, logikusan felépített világunkban spirituálisnak lenni? Miért segíthet hozzá bennünket egy kiegyensúlyozottabb élethez?

Tovább
"Három az egyben" tantra | AZ1.HU
A tudatos férfi

“Három az egyben” tantra

“Három az egyben”: érzékiség és érintés, testi egymásban levés és lelki összekapcsolódás. Egy tantra gyakorlat részletes leírása.

Tovább

ez is érdekelhet

Tantra és meditáció | AZ1.HU

Tantra és meditáció

A meditáció és a tantra élményének összekapcsolása a tudati fejlődés és a lelki mélységeink felfedezésének új dimenzióit tárja fel.

Egy-Lélek kapcsolatok | AZ1.HU

Légy a társam a lélek útján

Társakat találni a lélek útján az egyik legnagyobb kihívás. Nincs hozzá “kézikönyv”, a saját tapasztalatainkból próbálunk okulni.